Foreldrevettregler

Postet av Moelven IL - Fotball den 29. Mai 2016

Sesongen er for lengst sparket i gang og aktiviteten i idrettsparken er stor. Gjennom fotballen I Moelven får mange barn og unge fantastiske opplevelser som de tar med seg resten av livet.
I et forsøk på å gjøre fotballen ENDA bedre, har jeg i tett samarbeid med trenerne for G13, G14 og G16 utviklet "Foreldrevettregler". Bakgrunnen for at vi har laget disse er på ingen som helst måte på grunn av at det er et stort problem, men vi har trua på at felles kjøreregler for alle vil fotballen enda bedre. I neste omgang vil det også utvikles "Trenervettregler" og "Spillervettregler".
I Moelven ønsker vi å bygge en enda bedre kultur - både sportslig og utenfor banen. Den eneste å måten å gjøre dette på er SAMMEN.

Foreldrevettreglene er i utgangspunktet laget for ungdomsfotballen, men vi ser ingen grunn til at disse ikke skal gjelde barnefotballen også.

Hvis noen har innspill til Foreldrevettreglene, send de inn til bjorkelars@hotmail.com eller ring

Foreldrevettregler for Moelven IL Fotball

Vi er så heldige at vi har mange engasjerte foreldre. Dere er en viktig ressurs for klubben! Klarer vi å bruke engasjementet på en positiv måte vil vi garantert fortsette å utvikle seg i positiv retning.

• Vi støtter opp spillere i motgang og medgang.
  • Vi lar spillerne gjøre sine egne valg på bana – da lærer de mest!
  • Vi gjør dommeren god og har aksept for at også dommeren kan gjøre feil.
  • Etter kamper og treninger fokuserer vi på om spillerne har hatt det gøy og hva de har fått til. Vi bryr oss ikke om resultatet!
  • Vi støtter treneren og de valgene som blir gjort. Dette gjelder på trening og i kamp, men også i forhold til laguttak og hvilke spillere som hospiterer.
  • Vi unngår å snakke bak ryggen på hverandre. Er vi misfornøyd med noe tar vi det opp med den rette personen.
  • Vi ønsker å gjøre hverandre best mulig, en god måte å gjøre dette på er å framsnakke hverandre.

Får vi til dette blir Moelvfotballen et enda bedre sted å være: både sportslig og sosialt.

Utdypning av foreldrevettreglene:

• I fotball går det opp og ned. Det er viktig at spillere og trenere får minst like mye støtte i motgang som medgang. Ved å støtte spillerne menes det å bry seg. Vi trenger foreldre som heier og følger opp spillerne!
  • Som engasjert forelder er det veldig fort gjort å rope ut hva du mener spillerne bør gjøre i en situasjon. LA SPILLERNE TA SINE EGNE VALG J Fotballferdighet er todelt og består av handlinger (tekniske handlinger) og handlingsvalg («taktiske valg»). Når spillerne får ta sine egne handlingsvalg lærer de mer enn om de blir fortalt hvilket valg som er det beste.Det kan også være at treneren øver på spesielle ting i en kamp som for eksempel å spille seg ut bak, og da kan ikke keeperen skyte ut langt.
  • Dommere gjør akkurat som spillere mange ting i løpet av en kamp som kan virke merkelig. Det som er helt sikkert er at det ikke hjelper å rope/klage på dommeren. Vi i Moelven skal lære oss å la dommeren gjøre sitt beste, så fokuserer vi på det vi får gjort noe med – nemlig oss selv.
  • I Moelven ønsker vi et mestringsorientert læringsklima. Det betyr at vi verdsetter innsats og progresjon over resultater. Istedenfor å spørre hvordan en kamp har gått resultatmessig, kan vi heller spørre hva spilleren har fått til i kampen, om laget gjorde noe bedre enn sist og så videre. Et veldig viktig spørsmål er også: VAR DET GØY?Uavhengig av resultat er det alltid mange positive ting å ta med seg fra en kamp; den gode taklingen, den gode arbeidsmoralen, den perfekte pasningen.
  • Å være treneren er en krevende jobb og en jobb de aller fleste har meninger om. Det er viktig at treneren får støtte av foreldrene. Treneren er faktisk såpass privilegert at den får gjøre en del beslutninger som foreldre må ta til etterretning. Det betyr ikke at det ikke er lov å være uenig – men da tar vi det opp på en saklig måte MED TRENEREN.
  • VI trenger ærlighet. Det er lov å ha meninger i og om Moelvenfotballen men vi ønsker en kultur der vi tør å snakke med hverandre og tør å være uenige. Å snakke bak ryggen på noen fører bare negative følger med seg.
  • Vi ønsker å skape en kultur hvor vi er stolte av hvem vi er og hva vi får til. Det er viktig at vi har en positiv innstilling til klubben vår og selv om vi bor i jantelovens hjemland er det faktisk lov til å skryte av oss selv når vi får til noe bra!

Mvh Lars